donderdag 2 oktober 2014

Muntolie

Ik experimenteer nu al een poosje met het maken van geurolie. Ik heb inmiddels al goudsbloemolie en lavendelolie gemaakt - en met groot succes - en nu heb ik voor het eerst muntolie gemaakt.
Ik vond dit waarschijnlijk een van de leukste oliën om te maken. Je ziet dan ook heel erg snel het resultaat van je werk. Al na een paar dagen zag ik de olie groen kleuren en dat is een heel goed teken.
Mijn belangrijkste doel was uiteraard om de geur van pepermunt te vangen in de olie, en vooralsnog werkt dat prima.

De reden dat ik muntolie wilde maken is omdat het zo veelzijdig is. De geneeskrachtige wijze is reeds bewezen.

Zo heeft munt antimicrobiële eigenschappen; wat betekent dat het sommige schimmels en bacteriën kan doden of op afstand kan houden.
Het heeft een kalmerend effect - wat ik goed kan gebruiken aangezien ik een onrustige slaper ben.
En het biedt verkoeling op de huid. Vooral bij jeuk kan dit een uitkomst bieden.

Wist je trouwens dat pepermuntolie ook ingezet kan worden bij de bestrijding tegen ongedierte? Pepermuntolie heeft een hele sterke geur en dat vinden diverse insecten waaronder spinnen, muizen, mieren en vliegen niet prettig. Het is dus erg handig om wat pepermuntolie op voorraad te hebben als je hier geregeld last van hebt.

Om zelf pepermuntolie te maken heb je enkel een luchtdicht afsluitbaar potje te hebben, wat geurloze olie (slaolie) en pepermunt bladen. Doe de olie in het potje en voeg een handjevol blaadjes toe. Laat het een poosje staan tot het de gewenste sterkte heeft bereikt en klaar is uw olie.

Waarvoor gaat u pepermuntolie gebruiken?

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate