dinsdag 23 september 2014

Papegaaien


Papegaaien zijn niet alleen hartstikke lief en leuk gezelschap, ze zijn ook erg gevoelig. Je moet er weliswaar diep voor in de buidel tasten, maar je krijgt er een ontzettend loyaal en dankbaar maatje voor terug. Papegaaien kunnen erg oud worden, de oudste papegaai ter wereld werd geboren in Australiƫ en leefde tot wel 125 jaar!
Natuurlijk is dat wel afhankelijk van het ras. Amazone papegaaien - zoals mijn eigen papegaai - worden gemiddeld een jaar of 40.
De Grijze Roodstaart daarentegen kan wel 60 worden!
Vandaag heb ik Pako getrakteerd op wat verse zonnebloempitjes die ik mee heb gekregen van mijn vrijwilligerswerk bij de Landerijen van Tosse. Pako vindt verse pitjes een heuse lekkernij en daarom heb ik haar kunnen leren om een pirouette te maken voordat ze een nieuw pitje krijgt.
Als je zelf overweegt om een papegaai te kopen, dan heb ik een aantal nuttige tips:
  1. Koop liever geen papegaai als je een drukke baan of veeleisende hobby's hebt. Papegaaien hebben namelijk veel aandacht en liefde nodig. Als ze dat niet krijgen kunnen ze behoorlijk vervelend doen - denk aan gillen en plukken aan veren. 
  2. Houdt bij het kiezen van een ras rekening met de grootte van je huis. Wanneer je een kleiner appartement hebt, dan kun je beter kiezen voor een kleinere vogel.
  3. Wil je je papegaai op een gezonde manier verwennen met iets lekkers? Kis dan voor een lekker stukje fruit, wat nootjes of een klein blokje kaas - maximaal van 1 bij 1 centimeter. Geef een papegaai NOOIT avocado, dit is namelijk heel erg slecht voor een papegaai en kan zelfs fataal zijn. 
  4. Zorg voor leuke speeltjes in de kooi. Ook takken van fruitbomen hebben ze graag om op te kabbelen.
Het belangrijkste is om je papegaai veel liefde te geven. Als je ze gedurende lange tijd alleen moet laten, kun je overwegen om een radiootje aan te laten voor de vogel zodat hij/zij zich niet eenzaam voelt. 
Ben je overtuigd dat een papegaai het maatje is voor jou? Dan wens ik je veel plezier met je toekomstige gevederde vriend.

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate