dinsdag 16 september 2014

Wildplukken

Binnenkort is het weer zo ver… dan hangen de vlierbessen, rijp voor de pluk aan de plant. Op verschillende plekken in Nederland kun je vlierbessen plukken, dus je hoeft ze niet per se in de achtertuin te planten. Met behulp van wildplukwijzer.nlheb ik ontdekt dat op een paar minuten fietsen van mijn huis, vlierbessen te plukken zijn in het wild. Plukken zonder planten noemen ze dat op wildplukwijzer.nl
Een vlier is een interessante struik waar je het hele jaar van kunt eten. De jonge scheuten, de bloesem, de groene bessen en uiteindelijk de rijpe bessen. Ook heb je kans dat er paddenstoelen op de bast van de vlier groeien, dit zijn Judasoren en deze paddenstoelen zijn ook eetbaar.
In gedachten ben ik al aan het verzinnen wat ik straks van die heerlijke vlierbessen wil gaan maken. Bovenaan mijn to-do lijstje staat een heerlijke vlierbeschutney waarvan ik graag het recept met jullie deel…
Vlierbeschutney
    • 1,5 kg. vlierbessen
    • een pond appels
    • vier uien
    • 200 gr. rozijnen
    • zout
    • 800 gram suiker
    • 8 dl. azijn
    • kaneel
    Snij de appel in blokjes en snipper de ui. Doe alles in een pan en laat deze een half uur zachtjes pruttelen op het vuur. Doe alles in goed schoongemaakte potten (met heet sodawater uitgespoeld) en bewaar op een koele donkere plek. Na zo’n zes weken is de Chutney goed op smaak. 
    Ga jij wel eens wildplukken? En kende je wildplukwijzer.nl al?

    0 reacties:

    Een reactie posten

     

    Vertaal / Translate