dinsdag 16 september 2014

Plant van de Week #8; Vergeet-me-Nietje - Myosotis

myosotisRijk: Plantae (Planten)
Stam: Embryophta (Landplanten)
Klasse: Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade: Bedektzadigen, ‘nieuwe’ Tweezaadlobbigen, Lamiiden
Orde: Boraginales
Familie: Boraginaceae (Ruwbladigenfamilie)
Geslacht: Myosotis

Vandaag wil ik het met jullie hebben over het Vergeet-Mij-Nietje. Vanochtend ontdekte ik het eerste blauwe knopje in mijn tuin en ik vond dat reden genoeg om mijn blog deze hele week in het teken te stellen van dit schattige bloemetje.
Wisten jullie dat er meer dan een dozijn subsoorten zijn in de Myosotis-familie? Zo heb je o.a. het Akkervergeet-Mij-Nietje, het Veelkleurig Vergeet-Mij-Nietje en het Stijf Vergeet-Mij-Nietje om maar een paar voorbeelden te geven.
Het Stijf Vergeet-Mij-Nietje doet het echter niet zo best. in Nederland staat deze zelfs op de Nederlandse Rode Lijst van 2000, wat betekent dat het plantje echt verschrikkelijk zeldzaam is geworden. Jammer genoeg.
Aan het Vergeet-Mij-Nietje is trouwens ook nog een hele leuke mythe verbonden:
Er was eens een ridder die samen met zijn geliefde een wandeling maakte over de oever van een rivier. Hij bukte zich om een aantal bloemetjes te plukken voor de vrouw aan zijn zijde, maar door zijn zware harnas verloor hij zijn evenwicht en viel hij in het water. Het gewicht van zijn harnas trok hem naar de bodem van de rivier waar hij verdronk, maar nog voordat hij kopje onderging wist hij het bosje bloemen wat hij had geplukt voor de voeten van zijn geliefde op de oever te gooien, met de woorden ‘Vergeet mij niet!’
Sindsdien staat dit bloemetje voor romantiek en tragedie en wordt hij vaak gedragen als teken van rouw of oneindige liefde.

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate