donderdag 25 september 2014

Plant van de Week #11: Tamme Kastanje

Overal ligt lekkers voor het oprapen. Dat ontdekte ik onlangs weer toen ik tijdens een wandeling met de hond ontdekte dat er weer op veel plaatsen kastanjes geraapt kunnen worden. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan - ik houd nu eenmaal van kastanjes - en keerde ik later die dag terug met een grote tas om eens flink te gaan rapen.

Rijk:Plantae (Planten)
Stam:Embryophyta (Landplanten)
Klasse:Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade:Bedektzadigen
Clade:'nieuwe' Tweezaadlobbigen
Clade:Fabiden
Orde:Fagales
Familie:Fagaceae 
Geslacht:Castanea

De tamme kastanje is een loofboom en maakt deel uit van de napjesdragersfamilie. Hij komt veel voor in het Middellandse Zeegebied. 

De vruchten van de Tamme Kastanje zijn noten die in een bolster zitten. Deze bolster wordt gevormd door schutbladeren. De bolster is erg stekelig - laat je dus niet misleiden door de naam TAMME Kastanje, want ze kunnen je lelijk prikken! Als de bolster is verwijderd kun je de schil kraken en de noot eten. 
Pas echter wel op dat je niet per ongeluk de kastanjes van de Paardenkastanje opraapt. Deze zijn namelijk giftig - en hij behoort tot een hele andere familie dan de Tamme Kastanje, namelijk de zeepboomfamilie. 

Eekhoorns, gaaien, kraaien, muizen en wilde zwijnen voeden zich met kastanjes. Mensen natuurlijk ook. En daarom heb ik hieronder een kastanje recept voor jullie toegevoegd...

Nodig: 
  • Tamme Kastanjes
Optioneel:
  • Zout
  • Peper
  • Suiker
  • Stroop
  • Boter
  • Honing
Verwarm de oven voor op de hoogste stand. Leg het bakpapier er alvast in zodat die ook heet wordt. Snijd met een scherp met een kruisvormige snee in de kastanjes. Open de oven en verspreid de kastanjes over het bakpapier. Zet de oven op een lagere stand (ong. stand 5) en laat de kastanjes er tien tot vijftien minuten in. Als ze echt gaan poffen (hoorbaar) zijn ze eerder klaar en mogen ze er al uit. 
Laat ze een poosje afkoelen en pel dan de harde schil en het velletje er zo goed mogelijk van af. Je kunt ze zo eten, maar nog lekkerder is om ze op smaak te brengen met een van de optionele ingrediĆ«nten die ik hierboven noem. 

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate