dinsdag 16 september 2014

Kippen, welkome gasten in de tuin

kipHet is dat ik buren heb waar ik rekening mee moet houden, maar anders had ik al lang geleden een kippenren in mijn tuintje gemaakt. Kippen zijn namelijk niet alleen lekker gefrituurd… maar ze zijn ook nog eens erg nuttig voor de moestuin.
Veel mensen denken bij het horen van het woordje ‘kip’ meteen aan het ei, en inderdaad eieren zijn een erg goed voorbeeld van hoe kippen uw leven kunnen verrijken. Dat gaat overigens veel verder dan een eitje bij het ontbijt hoor –ongeacht hoe lekker dat ook is.
Waar ik het vandaag vooral over wil hebben is de eierschaal. Wanneer je deze bewaard kun je hem namelijk kort vijzelen en gebruiken om uw grond te verrijken. Veel planten houden namelijk van een kalkrijke bodem en met een handje vergruisde eierschalen kom je een heel eind.
Behalve eieren moeten kippen zich natuurlijk ook ontlasten en laat hun mest nou een geweldige stof zijn om de bodem van uw tuin voedzamer en gezonder te maken voor de planten die erop groeien. Je kunt de mest gemakkelijk met ander restafval in een compostbak mengen voor een krachtige en natuurlijke meststof!
Insecten, althans sommige, zie ik liever niet in de tuin. Niet alleen omdat ze mijn vrouw ervan weerhouden om ook haar handen vuil te maken in de gezonde aarde maar ook omdat ze mijn gewassen aantasten. Kippen eten graag insecten en helpen op die manier je tuintje plaag-vrij te houden. Handig!
Doordat ze graag in de grond pikken en met hun klauwen over de grond schrapen kunnen ze je ook van dienst zijn bij het verwijderen van onkruid en het omdraaien van je grond. Hoef je zelf niet door je knieƫn.
Zo zie je maar weer dat de kip een welkome gast is in iedere tuin. Een aantal rassen die het goed doen zijn:
  • Bruine legkip
  • Zwarte legkip
  • Bleu de landes legkip
  • Hollandse blauwe legkip
  • Leghorn legkip
  • Sussex legkip
Voor meer informatie of het houden van kippen verwijs ik u graag door naar de website www.legkippen.be. Daar vind je niet alleen een schat aan informatie over deze tuinvriend, maar kun je ook meer te weten komen over de verzorging van de kip en het onderhoud.

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate