dinsdag 16 september 2014

Zaaien

We leven in een tijd waarin je zelfs op een potje tuinbonen een heleboel onuitspreekbare ingrediënten tegenkomt op de verpakking. Daarom wil ik jullie vandaag graag wat meer vertellen over de voordelen van zaaien.
Het is jullie vast niet ontgaan dat ik het erg leuk vind om zelf plantjes, en dan vooral groenten en fruit, zelf te telen. Maar in deze tijden, waarin het leven toch al duur is, heef zelf zaaien nog veel meer voordelen naast het feit dat het een leuke hobby is.
Iedereen kan wel zaaien. Ja, zelfs als je geen –of een kleine- tuin hebt. Wees gewoon creatief. Zelfs ben ik onlangs begonnen met het voorzaaien van een aantal van mijn plantjes. Sommige kunnen namelijk de wisselende temperaturen van buiten nog niet goed aan, en dan is het slim om ze alvast de laten ontkiemen op een stabiele, warme plaats.
Ik heb hiervoor een groot deel van de keukentafel en de volledige vensterbanken in huis in beslag genomen, misschien een tikkeltje onhandig… maar voor een goed doel.
Zaden zijn erg goedkoop in de aanschaf, en je krijgt er zoveel meer voor terug. Een jaar geleden kocht ik een pakje zaadjes voor Broccoli, welnu dat hebben we geweten. Uit één pakketje van nog geen twee euro groeide genoeg om de hele zomer van te eten, en dan hielden we nóg over. En dan te bedenken dat je voor een krop broccoli uit de winkel al tussen de 20ct. en 60ct. betaald. Tel maar uit je winst.
Nu denk je misschien… wat heb je met de overige broccoli gedaan? Want weggooien is natuurlijk zonde. Een deel ervan hebben we omgeruild voor ander lekkers van andere moestuinierders, en een ander deel hebben we gewoon uitgedeeld. Maar je kan natuurlijk ook je overschot invriezen in de diepvries voor later. Wel eerst even koken dan want we willen bacteriën geen vrij spel geven.
Wat ik misschien nog wel het leukst vind aan zelf kweken is de blik op het gezicht van mijn vrouw als ik haar een lekker vers maaltje voorschotel met ingrediënten uit eigen tuin. Want geloof me, je proeft het verschil! Je bepaalt immers zelf wat er op je bord ligt. Geen pesticiden of herbiciden meer door je avondmaal of fruithapje, maar gewoon PUUR NATUUR!
Eet smakelijk en veel zaaiplezier!

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate