dinsdag 16 september 2014

Onrijpe tomaten chutney

Al een week liggen ze op een dienblad in de zon, ik hoopte zo mijn tomaten alsnog een rood kleurtje te bezorgen maar jammer genoeg vertonen ze geen enkel teken van rijpen. Onze kat Potter vond ze nog wel geschikt als speeltjes, maar ik maakt er liever iets van waar zijn vrouwtje en ik ook iets aan hebben. Ik was daarom ook super blij toen ik bij de bieb een recept voor groene tomaten chutney ontdekte.
Oh yeah tomaatjes, bereid je voor om gechutney’d te worden!
Nodig voor 4 potten:
620 gr. tomaten
125 gr. rozijnen
125 gr. rode uien
125 gr. elstars (appels)
125 gr. suiker
150 ml. appelazijn
1/2 eetlepel zout
  1. Snijd de uien en de tomaten in kleine stukjes , maar laat schil en pitjes gewoon zitten. Doe ze in een kom en meng ze met het zout. Dek de kom af en laat het geheel en nacht afgedekt staan.
  2. De volgende dag snijd je de rozijnen fijn, schil je de appel en verwijder je het klokhuis. Snijd de appel ook in kleine stukjes.
  3. Doe de suiker en de azijn in een pan en breng dit aan de kook. Roer tot de suiker is opgelost. Voeg de rozijnen en de appels toe en laat alles 10 minuten sudderen.
  4. Doe de tomaten en de uien in en vergiet en laat ze uitlekken. Voeg ze toe aan de pan. Roer alles goed en laat het een uur lang op een laag pitje koken. Vergeet niet om het af en toe door te roeren. Als je een dikke lobbige massa hebt is het goed.
  5. Kook de jampotjes uit met kokend heet soda-water en laat ze ondersteboven op een schone theedoek drogen. Zet ze tien minuten voor gebruik in een tot 160 graden voorverwarmde oven.
  6. Schep de Chutney in de potjes en sluit het deksel goed. Laat de potjes ondersteboven afkoelen.
  7. Klaar!
Zo zie je maar dat groenten niet altijd rijp hoeven te zijn om lekker te zijn. Denk ook maar aan de groene paprika, die in feite niets meer is dan een onrijpe rode paprika.

1 reacties:

 

Vertaal / Translate