dinsdag 16 september 2014

Plant van de Week #6; Krentenboom - Amelanchier

Toen ik mijn vrouw onlangs voor het eerst over een dergelijk plantengeslacht vertelde lachte ze me in eerste instantie uit, ervan overtuigd dat ik haar voor de gek probeerde te houden. Ergens begrijp ik dat wel, want erg veel aandacht krijgt het krentenboompje niet. Daarom leek het me een goed idee om de krentenboom te plaatsen als plant van de week.
Rijk: Plantae (Planten)
Stam: Embryophyta (Landplanten)
Klasse: Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade: Bedektzadigen, ‘nieuwe’ Tweezaadlobbigen, Fabiden
Orde: Rosales
Familie: Rosaceae (Rozenfamilie)
Geslacht: Amelanchier (Krentenboompje)

Amelanchier bestaat uit wel 25 soorten heesters uit de rozenfamilie. Krentenboompje is dus een soort van ‘familienaam’. De plant komt voornamelijk voor in Noord-Amerika, maar er leven ook enkele soorten in Europa en AziĆ«.
De naam is afkomstig uit het Frans en is afgeleid van het woord ‘Amelanche’ wat de Franse naam is voor het Europees Krentenboompje.
Er zijn ruim 25 verschillende soorten van de Amelanchier. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt van een aantal daarvan. Klik voor meer informatie op de naam van de plant voor de bijbehorende wiki pagina.

De Krentenboom heeft ook besjes die je kunt verwerken in heerlijke recepten! Vandaag deel ik met jullie een recept wat ik heb gevonden op Oogstenzonderzaaien. Het is een jam van de bes van de Krentenboom.
Als je al eens eerder jam hebt gemaakt van krenten, dan weet je wellicht dat de pitjes behoorlijk in de weg kunnen zitten. Maar het zijn juist de pitjes die voor de interessante smaak zorgen. De bessen van de Krentenboom hebben een amandel-achtige smaak.
  1. de jam een kwartiertje rustig laten pruttelen, en dan desgewenst door de roerzeef de pitten eruit draaien.
  2. direct door de roerzeef, de pitten een tijdje opkoken, en het kooknat weer bij het vruchtvlees doen.
  3. direct door de roerzeef, de pitten vermalen, en weer bij het vruchtvlees doen.
Om het nog lekkerder te maken kun je een hande aalbessen toevoegen aan het geheel. Bon apetit!

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate