dinsdag 16 september 2014

DIY; Kruidenthee

theeWat jullie wellicht nog niet over mij weten is dat ik een verschrikkelijke theeleut ben. Natuurlijk gaat een espresso er op zijn tijd ook goed in, maar ‘s avonds bij de buis gaat er niets boven een lekker kopje thee. Ik vind het dan ook erg leuk om bij de kruidenier en bij de natuurwinkel rond te snuffelen bij de verschillende smaken en soorten thee. Wat ik ook erg leuk vind is om bij exotische supermarkten zoals de toko, de Turk of iets wat daar op lijkt, zelf mijn thee-mix samen te stellen.
Ik houd er namelijk van om nieuwe smaken te ontdekken en mensen te verassen met een uniek kopje thee.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf kruidenthee maken. Vanaf het begin! Je hoeft hiervoor alleen maar een aantal kruidenplantjes of -zaadjes te kopen bij een tuincentrum of op de (super)markt, ze te planten volgends de instructies, even wat geduld uitoefenen en presto! Je hebt je eigen thee gekweekt.
Twee van mijn favoriete kruiden voor de basis van mijn thee zijn munt en anijs, deze koop ik meestal bij de Turkse winkel omdat de prijzen daar aanzienlijk lager zijn dan bij de reguliere supermarkt. Deze winkels zijn zowat een ware schatkist aan lekkere kruiden en exotische lekkernijen. (Gedroogd fruit doet het trouwens ook niet slecht in een lekker bakje thee. Even malen maar en dan door je kruidenmix roeren voor een bijzondere smaak.)
Planten die je ook zou kunnen gebruiken voor thee zijn:
  • Mentha - Munt (blad)
  • Pimpinella Anisum - Anijs (zaad)
  • Anethum Graveolens – Dille (blad en bloem)
  • Foeniculum Vulgare – Venkel (blad en bloem)
  • Agastache – Dropplant (blad)
  • Borage Officinalis – Komkommerkruid (blad)
  • Melissa Officinalis – Citroenmelisse (blad)

Munt is trouwens een hele snelle groeier. Als je ervoor kiest om dit yummie theeplantje zelf te kweken dan kun je dat daarom het beste in een pot doen. Op die manier neemt de plant tenminste niet de hele tuin over!

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate