dinsdag 16 september 2014

Voorzaaien

Als er een ding is waar ik goed in ben, dan is het wel in het bedenken van oplossingen voor de moestuinierder met een budget. Daarom wil ik jullie vandaag laten zien wat ik gebruik als zaaibakje. Het is handig, gratis en bijna iedereen heeft het wel in huis… lege verpakkingen!
Ik heb het over lege vleesverpakkingen, blikjes, bakjes van de Chinees… je kunt het zo gek niet bedenken. Zelfs WC-rolletjes kunnen een moestuinierder van nut zijn.
bakje-1bakje-2Ik vind het zelf één van de ranzigste groenten die er bestaan, maar aangezien vrouwlief er fan van is besloot ik om het toch maar te zaaien. Je weet maar nooit waar het nog goed voor is toch? Zoals jullie kunnen zien heb ik de zaadjes geplant in een lege kip-verpakking, die ik uiteraard op voorhand goed heb uitgewassen.
De WC-rolletjes heb ik gebruikt om wat extra ruimte te creëren voor het wortelen van de zaadjes. De grond staat daarin hoger en dus is er meer ruimte voor de wortels. Ik heb ze in het bakje met de radijsjes gezet zodat overtollig vocht bij water geven wordt opgenomen in de aarde in het bakje. In de rolletjes zitten bonen en doperwten.
bakje-3bakje-4
In dit bakje van de Chinees zit een stukje papier waar al zaadjes in zitten. We kregen een tijdje terug een boekje met allerlei zaadjes op papier van de plaatselijke natuurwinkel. Iets waarmee je mij altijd erg blij kunt maken.
Ik heb ze geplant in een leeg bakje van de afhaalchinees.
Het is overigens handig als je de deksels van de bakjes bewaart. Op die manier kun je een gunstig klimaat creëren voor de ontkiemende zaadjes. Vergeet niet om wat gaatjes in de deksel te maken zodat condens er uit kan.

0 reacties:

Een reactie posten

 

Vertaal / Translate